Ayó, vaya sustu...
Resbariando per ente los regatos que baxaben a trollu pela cuestona Cimavilla y entainando contra'l Pozu la Barquera, diba una güestia. Formaríenla unes diez pantasmes antroxaes con caperuchu picón. Carretaben a recostines un santón -paezme que metíu nun féretru-, que nun sé cómo se-yos tomaba tener por él con aquella torbonada. Ver les sos capes al vientu, como pegues esnalando a tou meter, ellí, esi día y a esa hora, ensin esperalo, foi como si me sacaren de la realidá. Garráronme tan fuera de contestu que vos xuro que les vía esnalar a cámara lenta. Decatéme entós d'un detallín que sorrayaba, más tovía, lo irreal de la visión: taben ellos solos nel pasucais, ellí nun los taba viendo nin Cristo.
Menos mal que la idiosincrasia playa -santa seya- me sacó del plasmu. Escucando dende lo seco de la puerta d'un chigre y col vasu sidre na mano, un paisanu ría. Miento, aquel paisanón grandón como un tonel nun ría: escoyonábase. Dame rabia nun ser a alcordame de la riestra piḥaes que-yos soltó en cuatro frases -tan xeniales como namás se puen sentir neses coordenaes xeográfiques del país y con esi acentu que namás tienen los que nelles nacieron-, pero tuvi que me poner coloráu encesu d'aguantar la risa. D'esto que tampoco nun quies ser faltosu pa con dalguién, pero yeslo. ¡Cimavilla entá vive!
Agora, dende hai un par d'años, na Casa Conceyu d'Uvieu y nel obispáu tan enfotaos en convertir a la capital d'Asturies na capital de Castiella per Selmana Santa. Sí, dícenme llingües informaes que ye "pa competir con Lleón". Mercaron hai esos dos años unos santones Made in China -penitentes voluntarios tiénenlos a manta- y hasta siguen la tradición d'indultar a un presu en nome del Xesús Cautivu (una tradición tán vieya qu'hai que dir nin más nin menos qu'hasta 1999 pa vela ñacer n'Uviéu). Nun tardarán n'entamar una "madrugá" pela cai Mon y amestá-y l'axetivu de tradicional. Pero ye mui raro qu'al asturianu esa apoloxía de la tristura, el sufrimientu, el silenciu y la muerte-y la cuelen como folixa. Va ser que non. De momentu, pa celebrar l'equinocciu, presta más la tradición gayolera de los güevos pintos -easter eggs- de La Pola o de Sama.
¿Imposible que n'Asturies una persona pueda pasar pela escuela, l'institutu y hasta la universidá y tener esi grau de desconocimientu de la so cultura o paisaxe pa dicir dalgo así? ¿Imposible que lo emitan pela televisión nun reportaxe turísticu sobre Asturies o que la presentadora-y retruque un "aha"?
Non. Véilo vós (minutu 1:40). Y así mos va.
P.D.: Vémonos na procesión de la Selmana con mayúscules. La de les nuestres Lletres.
Pretenden que reculemos a les tradiciones de la España Profunda. Yo tamién me quedo colos güevos pintos y paso de les "güesties".
ReplyDeleteY lo de la rapacina ye'l pan de tolos díes. Analfabetismu identitariu puru y duru.
Ye'l pan de tolos díes, pero tolos díes m'atristaya el sangre y tolos díes mos val p'afondar nel nuestru enfotu d'iguar esi analfabetismu. A ello.
ReplyDeleteA min diome munchu anoxu ver que pela TPA "restamitíen la güestia" nun sé aú. Al paecer una traición asturiana que tien 300 años, xusto los mesmo que fai qu'emprimaremos a ser colonizaos por xentes españoles a nivel cultural.
ReplyDeleteNON A LES GÜESTIES ESPAÑOLES!
SI A LOS GÜEVOS PINTOS! (o cualesquier otra folixa tradicional del nuesu país)
¿Tás pola Xuntanza? Escríbenos si quies: polaxuntanza@gmail.com
ReplyDeleteNun hai que tracamundiar la güestia (seres mitolóxicos d'Asturies)coles procesiones y los pasos de Selmana Santa. Estes últimes nun son propies d'Asturies pero la güestia comu procesión d'almes en pena sí tien tradición na nuesa rexón .Esisten lleendes y hestories recoyíes por Aurelio de Llano y otros investigadores de les nueses tradiciones orales .
ReplyDeleteYá ho, Clara. Paezme evidente qu'uso'l términu güestia precisamente como recursu de risión pa comparar les sensaciones qu'a un asturianu-y da la visión d'aquella siniestra procesión (humorístico tamién) dende'l mitu tradicional. Un saludu.
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