2/27/09

El secretu los horros (Les otres Asturies - 1)

Cuanto más miramos, menos vemos y cuanto más sabemos, más mos queda por saber. Dixéralo bien Sócrates. Pa entender la realidá vamos caminando hacia lo desconocío dende lo único que conocemos y, a veces, pa entender dalgo nuevo que nun encaxa nel nuestru universu, hemos camudar tola cadarma del conocimientu anterior. Sicasí, dacuando la galmiada a dar ye demasiao grande y el vacíu a salvar demasiao fondu. Énte eses nueves verdaes el nuestru organismu enteru paez que queda al debalu. Ensin xacíu. Nun hai manera d'entender la nueva realidá.

L'enfrentase a la historia tapecida d'Asturies ye garantía de tener esa sensación nel bandullu cada poco. Engañáronnos.

Les Noticies - númberu 624 (22 de febreru de 2009)
Esta selmana foi una semeya na portada de Les Noticies (númberu 624) la que remaneció esi esmolecimientu nel mio coral: un preciosu horru del país, atecháu con teyes de llosa prieto, nuna pumarada con una güerta con berces bien curioses delantre. "Cangas" -pensé-. Equivoquéme. Erfelek, Sinop, El Ponto, Mar Prietu, Turquía.

Les semeyes del artículu -perbonu- de Paul de Zardaín nel interior del periódicu son aínda más esmolecedores. Horros de tipoloxía asturiana perfechos, con pilpayos, pegoyos y mueles. Subidoria, lliños, trabes y teyes. Una panerona en Kizilcaelma (Erfelek) que bien pudiera tar guardando la torre de Sotu d'Ayer -torre tapecida no histórico, escaecía no cultural y valtiada no político-. Xates roxes en praos d'un oriente que nun ye'l de nueso, al pie d'un Sueve que nun tien Pienzu. La visión de les riestres de panoyes marielles nes colondres ye irreal, ablucante, cuasi peligrosa. Nel solhorru, carros del país. La entruga qu'esmolez daveres al velos ye: ¿de qué país?

Nun ye que nun lo lleéramos enantes, que nun supiéramos d'esti fechu etnolóxicu, pero'l velo rescamplar asina escabalga les trabes mentales onde fitemos la perceición de la nuestra realidá y identidá histórica. Tampoco nun ye la primer vez qu'un horru mos la esgoncia. Yá quedemos bien estelaos al ver unu a dos agües, calcáu a la tipoloxía de los del desfiladeru los Beyos, llantáu nun fiordu noruegu.

Horros pel mundu
Da-y esplicación a esta realidá ye abegoso. Per un llau, tal razonamientu xeomórficu: en llugares con climes asemeyaos, surden modos de vida y soluciones asemeyaes. Poro, ellí onde reina l'orbayu, onde'l suelu ta llentu y onde hai aguarones surden soluciones arquiteutóniques afayadices. Con too y con ello, ye difícil esplicar dende esti fechu que la solución al mesmu problema garre talamente'l mesmu camín, y qu'esi camín seya'l del pegoyu, el pilpayu y la muela. Al contrario, lo normal na evolución histórica de los pueblos non comunicaos ye qu'atopen soluciones afayadices, sí, pero estremaes no estético y no téunico. La semeyanza -diríemos, la identidá- ente los rasgos culturales y etnolóxicos qu'atopamos nesti casu paez negar la casualidá como razón y adicar pa otra más fondera: la so antiguedá.

Les xentes d'Erfelek llegaron a esa fastera del Mar Prietu (per onde pasaron tolos pueblos d'Asia y Europa) hai poco, nel sieglu XIX, dende Xorxa, y nos sos paxos enllenos de castañes yá trayíen esta cultura. D'otra miente, ye fácil que les raíces del horru escandinavu seyan tán vieyes como les del asturianu, que vien colos pueblos qu'aposaron nes tierres d'esta fastera del arcu atlánticu y que fixeron los castros yá na Edá del Fierro (VI a.C.).

Cuido que la migración ye'l trucu d'esti misteriu. Nun paez mui lóxico'l falar de migraciones "modernes" (post-ástures, medievales, etc.) dende Asturies hacia Europa -hai quien tien esta hipótesis- sinón más bien dir al orixe mesmu de les poblaciones qu'equí desendolcaren esa cultura. De fechu, l'orixe ye migratoriu y axunta a estos territorios anguaño tan estremaos: dende'l megalíticu, a Asturies llegaron xentes nes mesmes foles migratories sucesives de pueblos indo-europeos que marcharon de zones anguaño ente'l Mar Prietu y el Mar Caspiu, el Cáucasu y centro-asia. Les migraciones principales fueron dos: una nel megalíticu (que mos dexó los vieyos dólmenes y túmulos en tol arcu atlánticu) y otra nel primer terciu del primer mileniu a.C., de la que surdieron los castros, los celtes y los ástures. Estes migraciones poblaron la Europa atlántico entero y la identidá cultural -y hasta xenética, ver Haplogrupu R1b- d'eses faces rescampla aínda güei. Nun seríen les últimes migracionones n'aparar equí, nin muncho menos.

Podríemos tar, entós, delantre la prueba vivo d'una cultura pervieya que, dixebrada dende l'entamu, aguantó y evolucionó arrequexada ellí onde'l tiempu -históricu y climáticu- la dexo medrar. Hermanos que, de tantu tiempu ensin vese, yá nun s'alcuerden de los sos nomes, de les sos cares nin de quién son.

Nun vos estrañe. Esi escaezu tenémoslu muncho más cerca que'l Mar Prietu o Noruega. Ta dientro mesmo de munchos de nós. Dalgunos sienten el mesmu vacíu cuando paren nun chigre d'un sitiu nomáu Miranda y una chigrera-yos diz: "¿qué quies, fíu?" -anécdota verídica que sentí a un conocíu-, o al descubrir qu'Asturies ye un nome en plural, o al ver un horru en Lleón. Dientro poco, pasará al sentir un ye na cai Uría o al entender qu'un topónimu nun ye un nome propiu, sinón una descripción d'un llugar n'otra llingua. L'escaezu, l'engañu, sigue.

Nun soi quien a esborriar la semeya d'esa otra Asturies fuera d'Asturies de la mio tiesta. D'un mou retorcigañáu paez que m'encaxa, que tien xacíu. Sí, claro, agora lo entiendo... nun allorié, tien que ser verdá: hai otres Asturies paraleles n'otros universos ximielgos. Siempre les hebo. Namás les podemos ver en semeyes o sentir nos cuentos, pero tán ehí, faciendo otros filandones, baillando otres Dances Primes y afuracando otros montes. Nun valtien los sos horros... Puen falar la so fala...

Alcuérdense de quién son (1).



(1) Como bien diz el sabiu Pepín de Muñalén: ámense.

4 comments:

  1. El xanu\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\'l caborniuFebruary 27, 2009 at 11:17 PM

    Usando un símil d'horros camiento (y pido perdón si meto una gran patada)qu'hai dos pegollos que conformen la base histórico-identitaria asturiana. Ún ye'l que describes perbién nesta entrada tuya. Y otru anterior de les civilizaciones franco-cantábriques (onde remanez de nuevo'l tema de les migraciones por aciu de glaciaciones). Les semeyances ente la zona oriental de les vieyes Asturies d'Uviéu y les Asturies de Santillana son evidentes y ehí ta un de los focos principales d'aquelles pervieyes civilizaciones (principalmente la etapa magdaleniense).
    A parte d'esto, el salir del reduccionismu llingüísticu que bien de veces dexa nun llugar mui secundariu los temes históricos o culturales, paezme un exerciciu mui saludable pa poder tener una visión más completa y certera del nuestru país.
    .

    ReplyDelete
  2. Que curiosos tán esos horros, bien cuidáos.
    Nun sé que dicir énte tala muestra de lo que nun m'atrevo nomar. Tengo un sensación confusa, yá non tanto. Y nun m'entrugo'l porqué. Nun ye importante.
    Norabona pola entrada, que ye más que bona, porqu'estes coses animen a siguir faciendo lo que tamos faciendo anguaño pa que xorrezca mañana falope, truene o mos llege'l llume'l sol. -47-
    Puxa Asturies
    Repunante

    ReplyDelete
  3. Nun comparto los tos presupuestos antropolóxicos, pero sí'l respigu que dio orixe al to artículu. Esa sensación tan paecida a ver la foto d'un filipinu o un chilenu esactu a ti.
    Por cierto: yá que menciones a Sócrates, ¿cayisti na cuenta de que los horros turcos tán en Sinope, llugar de nacencia de Dióxenes, aquel con aquella retranca tan "nuestra"?

    ReplyDelete
  4. Ye verdá, Xanu, como digo nel artículu eses nun fueron nin muncho menos les últimes migraciones, tán tamién les que tu mentes y otres d'anicios mui estremaos. Equí atrévome a fitame na data de l'apaición d'estes construcciones p'atopar un xugu que xunza (por siguir colos símiles) estos puntos güei tan llonxanos -dalgo mui estudiao, por exemplu, na utilización de teyaos vexetales nes construcciones tradicionales (tema que da pa una bona segunda parte d'esti artículu)- porque habelu, hailu, y paez segura la infuyencia d'esa xuntura nel tiempu. De toes maneres, la hipótesis definitiva ta tovía por atopase y el vacíu queda ensin llenar.
    En realidá, esti nun ye un artículu tanto sobre'l fechu etnolóxicu -que ye un exemplu más, como bien ve'l Repunante- sinón sobre esi respingu del que fales, Xandru, y que que tien más que ver colos raigaños borrinosos de la nuestra perceición d'identidá personal y de la necesidá de tenela. Anque quixi usar un puntu de vista asturcéntricu a posta, ye, como tán fácil demuestres, dalgo universal. Dígolo a lo esotérico nel últimu párrafu, asina que gracies por esclarialo :) Y sí, manda calao col cínicu de Sínope... dicen qu'atopara él la solución: "-¿D'ónde yes, Dióxenes?" "-Soi ciudadanu d'el mundu".

    ReplyDelete