3/23/10

Infiernu de bollus • Memética #1

L'infiernu esiste... y ta enllenu de bollus.
  Infiernu de Bollus
 • Bonus track.

  Cada vez qu'escribes un plural n'US, el Ñuberu mata un gatín

MemePa festexar el ñacimientu de la primer rede social n'asturianu n'Internet, estrenamos nesti blogue una estaya cola que, en realidá, yá llevamos rabilando dende l'entamu: la memética n'asturianu.

Una definición cenciella de meme pue ser: unidá mínima de conteníos culturales (idees o símbolos) que se tresmiten ente persones dientro les cultures. El meme ye a una cultura lo que'l xen al organismu. La tresmisión de los memes respuende a lleis d'ésitu filoxenéticu y, cuando un meme guaña na cultura, espárdese como un espuni (1) de mou xeométricu, llegando a la mayoría de les persones nella.

Anque ye un términu que surde de Richard Dawkins y demás popes de la Teoría Sintética de la Evolución —sí, esa que tracamundia la seleición ñatural darwiniana col panxenetismu— pa esplicar la tresmisión y el cambéu cultural nes sociedaes humanes dende un puntu de vista positivista-evolutivu, en realidá la cuestión yá s'esplicara cuantayá y muncho meyor dende l'antropoloxía y, sobre too, dende l'estudiu de les revoluciones científiques y los paradigmes culturales empobináu por Thomas Khun. Pero esa ye otra historia.

Na sociedá d'anguaño, dominada dafechu poles canales d'información, los memes algamen una importancia central. Alcontrámoslos perdayuri. Nes modes musicales, lliteraries, etétiques y de vistíu; nos eslóganes y les idees polítiques; nes formes de falar, espresiones y tonemes; etc. Na rede Internet la importancia de los memes ye ablucante. Cuasi tolos conteníos d'ociu qu'atopamos nella puen considerase memes. Dende'l Rapaz de Star Wars al Rick Roll al Chuck Norris al Señoras del Facebook al Chatroulette d'esti añu. Si vos alcordáis del Dancing Baby ye que yá sois güelinos o güelines nesto. N'Internet, el meme fítase cuasi siempre nel humor o la sorpresa, tresformáu a la mínima espresión y fechu d'iconismu inmediatu. Podríemos falar de micromemes. La so influyencia na política, la publicidá y, sobre manera, nel arte d'anguaño yá ye imparable.


La campaña Doi la cara pola Oficialidá foi'l primer proyeutu asturianu d'aición social qu'entendió y remanó curioso esti conceutu y les sos posibilidaes d'espoxigue comunitariu. La prueba de la so capacidá nesti sen tenémosla nel surdimientu autónomu d'otros memes al so rodiu. Na nuestra bloguesfera, podemos allugar bonos xeneradores de memes en González y González y, con menos puxu —porque'l meme tien de caltriar na comunidá pa esistir daveres— na estaya Diccioesfoyaza de La Esfoyaza y nes Olivines de Vicente García Oliva. Dende esti blogue yá xeneremos dellos en videu, cartelu o semeya y, col surdimientu de Ximiélga.me y les nueves posibilidaes qu'ufierta a la interaición dixital n'asturianu, pétanos abrir esta nueva estaya —muncho menos seria— na que folgar dacuando con esti arte pop. Nun mos lo tengáis mui en cuenta ;)

  Calla ho! - ORLY

(1)  La espresión asturiana "como un espuni" (por dir rápido, salir escopetáu, a tou meter, etc.) ye un meme llingüísticu y un casu claru d'espardimientu meméticu ñatural. La espresión ñaz na dómina del programa soviéticu espacial Sputnik (qu'en rusu significa "collaciu de viaxe", "compañeru"), satélite puestu n'órbita en 1957. Nun ye un casu solitariu na fala, lo mesmo pue dicise del playu "a ver la ballena" o de munches espresiones del asturianu urbanu.

6 comments:

  1. Perinteresante entrada. Albidro que los memes qu'anguaño más medren o se tresmiten como un espuni tienen de ver, como bien camientes, con aquellos daos al traviés de les nueves tecnoloxíes (televisión, radio, y sobremanera internet). Pero tamién, datu importantísimu, tán rellacionaos cola xente mozo (precisamente porque son éstos quien dominen les nueves tecnoloxíes). Si Chiquito de la Calzado algamó l'ésitu qu'algamó, foi gracies a la xente mozo que repetíemos los sos atropellos al idioma cervantín. Nun yeren nuestros padres los que se despidíen con un "hasta luego Lucaaaaarrrr" nin mos llamaben "pecadores de la pradera". Yéremos nosotros, la xente mozo, los que mos facíemos con estes espresiones tresmitiendo con ella una aspeutu cultural de la España d'aquella época. Polo tanto, atalanto que los memes, na sociedá d'anguaño, xiren al rodiu de dos exes: la mocedá y les nueves tecnoloxíes (que, per otra parte, tampoco nun ye descubrir nada nuevo que nun tuviere dicho).
    Home, y agradézote muncho la referencia a la mio humilde aportación coles aceiciones de la «Diccioesfoyaza», véome a años lluz, por exemplu, de les ocurrencies de los hermanos GyG (non en caltriamientu social, que tamién, sinón n'inxeniosidá). Nun sé si pagaba la pena mencioname nesta entrada con tantu xacíu. Sicasí, gracies.
    Y presta ver que'l nivel nesti blog sigue tando en cotes estratosfériques. Un saludu.

    ReplyDelete
  2. El Xanu\'l CaborniuMarch 24, 2010 at 10:42 AM

    Pienso hasta qué puntu realidaes tán surrealistes como la nuestra puen ser un bon viveru pal surdimientu de memes. Y como al nuberu-y dea tamién por matar gatinos con esa moda tán xeneralizada d'acabar los neutros en "u"...

    ReplyDelete
  3. Atines dafechu col matiz de lo mozo, Ricardo. Ye dalgo mui estudiao en antropoloxía que los cambeos culturales escomiencen siempre dende les xeneraciones más moces. Como bien dicimos na nuestra llingua, nun sólo camuden: remociquen. Inda Kuhn propunxo que son los científicos/teóricos más mozos los qu'entamen a espatuxar a la escontra'l paradigma dominante y los qu'entamen tou procesu de crisis dialéutica. Como la xente mozo ye la que menos atalantaes y interiorizaes tien les estructures simbóliques de la cultura que los arrodia, deteuten meyor los sos problemes, tracamundien símbolos y significaos, y críen estayes culturales nueves que namás ellos son quien a axetivar. Con too y con ello, paezme que, anque'l treslláu de memes nun pinga ente xeneraciones (nun ye vertical) y tien más fuercia no mozo, sí apaez en tolos grupos d'edá (de mou horizontal, dientro caún d'ellos). Nun hai más que ver la evolución de léxicu idioleutal dientro de families, grupos d'amigos y rodiu social en persones d'edá. Coles teunoloxíes de la información d'anguaño, que prometen democratizar -meyor, universalizar- la capacidá d'asoleyamientu de les idees propies -la información pasa a ser patrimoniu, nuna inversión completa de la visión medieval del conocimientu-, los fenómenos de memética van xugar un papel central nos futuros cambeos culturales. Ye por eso que me paecen perinteresantes los xuegos léxico-semánticos que propones nesa estaya :) Y tantes vueltes pa falar de pih.auques y dibuxinos d'Internet... Manda calao col "defeutu profesional" :)
    Y facéi casu d'esta entrada y nun vos metáis ensin fierru per Tuenti y demás... ¿Acabará asina Ximielga.me? Taremos sollertes a la so evolución ;)

    ReplyDelete
  4. LOL!! El Nuberu y los "Thunder", "Thunder", ¡Thundercats!
    Como nes películes d'humor que tán llariaes de referencies a los "memes" de les películes de turnu, si nun ye la sida dafechu...A min pásame a esgaya, cuando los planetes s'enfilen (en dambos sentíos), pero en faciendo'l comentariu, asocede una situación como la que trates enriba...y naide nun lo pilla, polo menos les de mio polo qu`anguaño, cuando pasa eso termino riéndome solu, ¡equí y en Xupiter!
    Too esto pa dicir que yes un pirámide, ¡Pirámide!

    ReplyDelete
  5. Bollus. Lo que fai nun tar escolarizáu nuna llingua...la non-conocencia, la inorancia como la qu'amosó Diana Navarro nos premios de la música ye la mesma que la qu'amuesa quien escribe un plural "-us" a sabiendes de qu'un gatín va morrer...talamente la mesma, y aveza a dicila la mesma persona que los pronuncia n'asturianu de mou correutu n'otra estaya, o inclusive na mesma fras.
    Un saludu
    y invítovos a pasar pel mio blogue http://mangastur-traductor.blogspot.com/ nel que toi faciendo, adulces, pero faciendo a la fin una torna de comic manga al asturianu.

    ReplyDelete